السبت، آذار ١٧، ٢٠٠٧

MaSaLaH & PeNyELeSAiaN

Banyak sungguh masalah manusia hari ini. Ditoleh ke kiri nampak si A. Ditoleh ke kanan muncul si B. Maju setapak amat berat. Undur, jangan sekali! Akhirnya ku dongak ke langit. Ya, di situ penyelesaiannya. Dari langit, ku selami sanubari. Lautan penyelesaian kurenangi.

Sungguh manusia gigih mencari penyelesaian. Benarkah penyelesaian itu suatu penyelesaian yang pasti? Yang pasti akan menyelesaikan masalah dari akar umbinya, bukan sekadar mencantas dedaun dan buahnya yang berduri? Adakah racun yang mendatangkan penyakit itu hanya berpunca dari racun yang disembur pada dedaun semata? Atau racun itu lahir dari tanah yang menyebabkan penyakit itu berakar umbi dan sebati dengan jasad dan jiwa pohon itu? Persoalan ini sewajarnya muncul di benak sanubari insan yang sedar akan situasi umatnya.

Cuba kita fikir. Kita andaikan; siapakah racun? Hebatkah racun itu? Adakah racun itu hasil penemuan terbaru umat manusia? Aidskah ia? Kanserkah ia? Fikir dan soal.

Akhirnya, kau pasti temui identitinya. Ia jelas dan nyata. Ubatnya amatlah mujarab lagi ma'ruf, bagai gajah di depan mata, bukan semut di seberang lautan. Nah! Bukalah helaian-helaian suci itu. Perhatikan kalam-kalam langit itu. Renungi ungkapan-ungkapan abadi itu. Pasti kau kan temui jawapannya!

Rabbana a~tina fiddunya hasanah, wa fil A~khirati hasanah, wa qina 'azabannar....

هناك تعليق واحد:

fatimah_mastura يقول...

salam alaik akhi al-kareem...

amin ya RABB...

alhamdulillah,
1 tazkirah yang khair.
indah nian kalam yang digunakan,
jazakALLAHu khairan kathira... (^^,)

"dan KAMI turunkan dari Al-Quran
suatu yang menjadi penawar
dan rahmat bagi orang2 yang beriman..."
Surah Al-Israa' ayat 82

ALLAHu a'lam bisawab.