الأربعاء، أيار ٣٠، ٢٠٠٧

'Amal Qowi dan 'Amal Dho'if

BismiLLahirRahmanirRahim...

Alhamdulillah..WasSolatuwasSalamu 'ala rasuliLLah wa 'ala aalihi wasohbihi wa manittaba'aLHuda...saya bukanlah orang yang paling layak untuk memperkatakan perkara ini. Malah, hanya sekadar memberi pandangan berdasarkan pengetahuan dan pengalaman yang amat sedikit ini. Wallahu a'lam.

Teman-teman sering memperkatakan perkara ini. 'Amal Qowi dan 'Amal Dho'if... mungkin diungkapkan secara 'am "Penyebaran dan pembinaan kefahaman serta kesedaran Islam yg benar, dan mewujudkan peribadi yang bisa membawa kerja-kerja DnT"

Jadi, sebarang kerja yang berkaitan dengan perkara di atas adalah 'amal qowi. Cuma di sana ada prioriti atau keutamaan... Ya, memang benar. Di dalam 'amal qowi juga ada prioriti. Yang diutamakan adalah perancangan sesuatu organisasi, dari segi matlamat jauh dan dekat. Sekiranya anda di sekolah, maka tugas anda adalah mendidik adik-adik atau anak-anak murid memahami Islam dgn fahaman yg sohih, serta mencari dan mengasuh peribadi2 yg bisa menggerakkan DnT. Itu satu kerja yang amat besar. Walaupun ramai orang melihatnya kecil serta lambat. Tidakkah ada melihat, anak kecil pasti membesar. Dulunya berseluar biru. Kemudian hijau. Seterusnya menuju ke menara gading, bekerja dan lain-lain lagi. Mereka yang mengikuti proses ini akan terus berkembang dan meningkat kefahaman dan jati diri, sekiranya istiqomah dalam proses ini.

Di dalam DnT, kita perlu berusaha mewujudkan 10 sifat-sifat atau ciri-ciri peribadi muslim yang di tuntut. Aqidah yang benar, ibadah yang sohih, menjaga masa, bermanfaat kepada orang lain, berpengetahuan luas, bisa mencari rezeki dan lain-lain lagi. (Saya tidak ingat keseluruhannya. Anda boleh rujuk di dalam buku-buku yang banyak di pasaran atau bertanya kepada yang lebih mengetahui).

Kemudian di sana ada pelatihan dalam menyampaikan kefahaman, melalui aktiviti-aktiviti kemasyarakatan. Di dalam aktiviti-aktiviti tersebut, kita bergaul dengan masyarakat sekitar dengan akhlak islam, serta hidup bersama mereka. Memahami susah senang mereka. Memberi bantuan kepada mereka. Melalui proses ini, berlakunya perluasan skop DnT. Jika ada di sekolah, bermakna skop DnT anda yang seterusnya adalah masyarakat di sekeliling sekolah tersebut. Bagaimana bisa dikatakan da'ie jika hanya duduk berkurung sesama sendiri, serta melupakan orang lain yang sebenarnya menantikan pembimbing yang bisa membimbing mereka.

Apa yang penting di sini, anda kena ingat kerja-kerja ini memakan masa. "Waktu itu sebahagian daripada pengubatan dan pemulihan". Anak kecil tidak bisa besar dalam sekelip mata. Ia perlu melalui proses.

Oleh yang demikian, kita jangan merasakan kerja-kerja ini tidak bermanfaat atau kurang bermanfaat. Apa yang perlu ialah kesabaran dan istiqomah. Buah tidak enak dipetik sebelum ia masak ranum. Bukankah keenakan buah durian yang gugur jatuh ke bumi (setelah melalui proses tumbesaran) amat berbeza dengan durian yang dipetik sebelum ia benar-benar masak?

Itu sahaja yang dapat saya ungkapkan di sini. Barangkali di sana ada lagi perkara-perkara penting yang saya cuai atau lalai dalam menyampaikannya. Mudah-mudahan, di sana ada teman-taman yang sudi melengkapkan apa yang kurang, serta menambah apa yang patut. Agar faedahnya kita berkongsi bersama.

Wallahu a'lam...

هناك تعليق واحد:

fatimah_mastura يقول...

bismiLlah wal HamduliLlah,
as-Salamu`alaikum wa RahmatuLlah...


salam penghulu segala hari
ya akh al-kareem...

marha, 1 entry yang khair.
istiqamah dan tetap sabar...
sesungguhnya ALLAH beserta orang2 yang sabar
dan ALLAH menyukai orang2 yang sabar... :)

masya`ALLAH,
persinggahan ana kali ini
dengan membawa oleh-oleh,
tafadhdhol au tafadhdholi
kepada sesiapa sahja yang sudi :)

-> pertama, -> kedua

fi amanALLAH wALLAHu a`lam bisawab.